Het probleem
57% van de onderwijs professionals heeft te maken met agressie. Zij denken aan stoppen door deze toenemende agressie van ouders en leerlingen. Het aanpakken van agressie is geen luxe maar een noodzakelijke voorwaarde voor een gezond en duurzaam onderwijssysteem.
De Uitdaging: integrale aanpak
In onderwijsinstellingen wordt steeds meer aandacht besteed aan het versterken van de weerbaarheid van leerkrachten. Dit gebeurt onder andere door trainingen in het omgaan met agressie, het opstellen van protocollen en het aanbieden van workshops tijdens studiedagen over agressie gerelateerde thema’s. Hoewel deze initiatieven waardevol zijn, worden ze vaak als losse interventies aangeboden, zonder een samenhangende aanpak.
Dit fragmentarische karakter leidt ertoe dat vooral symptomen worden bestreden in plaats van de onderliggende oorzaken te adresseren. Onze aanpak onderscheidt zich door een integrale benadering, waarbij we niet alleen ad hoc oplossingen bieden, maar structureel werken aan een agressievrije onderwijsomgeving voor leerkrachten en leerlingen.
Onze visie
In onze visie is het creëren van een agressievrije omgeving geen op zichzelf staand project, maar een gezamenlijke inspanning die verweven is met de dagelijkse praktijk van de school. Stel je een school voor waar iedereen dezelfde normen en waarden deelt, waar ongewenst gedrag consequent wordt gesignaleerd en aangepakt, en waar leerkrachten zich gesterkt voelen in hun handelingsbekwaamheid.