"Het versterken van handelingsbekwaamheid"

Handelingsbekwaamheid

Onderwijsprofessionals spelen een cruciale rol in het waarborgen van een veilige leeromgeving. Een integraal onderdeel hiervan is het versterken van hun handelingsbekwaamheid in het herkennen en effectief omgaan met agressie

Het versterken van handelingsbekwaamheid bij onderwijsprofessionals

Aanpak

Onze aanpak richt zich op het bieden van concrete vaardigheden en inzichten die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk. Hiermee ondersteunen we leerkrachten en ander schoolpersoneel om proactief en zelfverzekerd op te treden in uitdagende situaties.

Doelstelling

Ons doel is om onderwijsprofessionals te leren agressie vroegtijdig te herkennen en hier adequaat op te reageren. Door gebruik te maken van praktische methodieken zoals de ABCD-agressieladder en het aanleren van escalatie- en de-escalatietechnieken, worden zij uitgerust met de tools om effectief om te gaan met agressief gedrag van leerlingen, ouders of andere betrokkenen.

Methode

Om vaardigheden bij volwassenen te trainen is het belangrijk dat deelnemers experimenteren & fouten maken.

Om dit effectief te doen zijn 3 randvoorwaarden essentieel:

  • Als deelnemers fouten maken moet de consequentie van de fout (het risico) zo laag mogelijk zijn.
  • Om te durven experimenteren moet de sociale druk tijdens het oefenen van de vaardigheid zo laag mogelijk zijn.
  • Autonome reflectie: deelnemers willen graag zelf het “oordeel” vellen over de kwaliteit van hun vaardigheid na het oefenen.

Virtual Reality voldoet aan deze randvoorwaarden en creëert een veilige, uitnodigende leeromgeving voor deelnemers.