We hebben acht verschillende modules om in zetten

Levensechte praktijksituaties met VR

Virtual Reality (VR) vormt een kernonderdeel van onze trainingsaanpak. Het biedt een unieke, veilige en praktijkgerichte leerervaring, waardoor onderwijsprofessionals hun vaardigheden kunnen ontwikkelen zonder risico op negatieve gevolgen.

Onze trainingen worden ontworpen met het oog op de dagelijkse realiteit in het onderwijs. Onderwijsprofessionals oefenen met scenario’s die aansluiten bij veelvoorkomende situaties, zoals escalaties tijdens oudergesprekken of conflicten in de klas. Hierdoor ontwikkelen zij vaardigheden die direct toepasbaar zijn.

Unieke voordelen van VR voor onderwijsprofessionals

  • Het komt altijd goed: Hoe moeilijk en uitdagend het scenario ook is, je bereikt altijd de finish.
  • Direct inzetbaar: Jij kunt direct aan de slag, je kunt onbeperkt oefenen totdat je je volledig bekwaam voelt.
  • Niemand kijkt met je mee: je kunt op je eigen tempo zo veel mogelijk experimenteren, zonder dat anderen daar commentaar op leveren of iets van vinden.
  • Perspectiefwisseling: VR maakt het voor je mogelijk om in de schoenen te stappen van de agressor.
  • Duurzame Vaardigheidsontwikkeling: Deze aanpak zorgt niet alleen voor het vergroten van de handelingsbekwaamheid, maar draagt ook bij aan het versterken van het zelfvertrouwen en het verminderen van werkdruk. Onderwijsprofessionals voelen zich gesteund en beter toegerust om uitdagende situaties aan te pakken, wat bijdraagt aan een gezonde en veilige onderwijsomgeving.
"Wetenschappelijk onderbouwd: Onderzoek door PwC toont aan dat VR-trainingen aanzienlijk effectiever zijn dan traditionele methoden."

1.5 keer

meer gecontenteerd dan hun klasgenoten

3.75 keer

emotioneel verbonden met de inhoud

4 keer

sneller leren dan klassieke training

2.75 keer

meer zelfvertrouwen om te handelen wat ze hebben geleerd na de training

VR bibliotheek

Module 1

Herkennen en omgaan van soorten agressie volgens de ABCD methode

In deze theoretische module bespreken we de volgende onderwerpen:

  1. Wat is agressie?
  2. Hoe reageer je effectief op agressie?
  3. Oefenen in herkennen van verschillende soorten agressie
  4. Belang van melden van en nazorg na agressie
  5. Hoe te leren met behulp van Virtual Reality
Module 2

De klagende ouder (PO)

Als leerkracht sta je voor een onverwachte situatie bij de ingang van de school. Een ouder komt op je af, duidelijk geëmotioneerd en dringend op zoek naar een gesprek. Hoe ga je hiermee om, terwijl je tegelijkertijd je klaslokaal en de lessen in gedachten hebt? Jouw reactie kan een groot verschil maken voor zowel de ouder als de leerling. Wat is de juiste aanpak in deze delicate situatie en wat doe je als ze maar blijft terugkomen

Module 3

Die regel geldt niet voor mij (PO)

In dit scenario word je als leerkracht geconfronteerd met een emotioneel geladen situatie bij de ingang van je klaslokaal. Een ouder stapt op je af met een dringende kwestie die direct jouw aandacht vraagt. Hoe je reageert in dit moment, bepaalt niet alleen de sfeer van het gesprek, maar ook hoe de ouder zich voelt in deze uitdagende situatie. Ben jij in staat om rustig te blijven en op de juiste manier te handelen?

Module 4

Het advies gesprek (PO)

In dit scenario heb je een belangrijk gesprek met ouders. De situatie lijkt in eerste instantie rustig, maar al snel blijkt dat de ouders zorgen hebben die ze graag willen bespreken. Hoe je dit gesprek benadert, kan het verloop van het gesprek en de uitkomst sterk beïnvloeden. Ben jij in staat om kalm te blijven en de juiste woorden te vinden om de situatie te de-escaleren?

Module 5

Als jullie, jij wordt (PO)

In dit scenario stapt een ouder vol emotie op je af. Het gesprek escaleert snel, en je zult moeten bepalen hoe je kalm en professioneel blijft, terwijl je tegelijkertijd de veiligheid en het welzijn van iedereen in de gaten houdt. Ben jij in staat om de juiste keuzes te maken en de situatie onder controle te houden?

Module 6

Conflict tussen leerlingen (VO)

Als docent zie je een situatie tussen leerlingen die uit de hand dreigt te lopen. Je staat voor een keuze: hoe handel je het beste om de escalatie te voorkomen en de veiligheid van de leerlingen te waarborgen? Je acties kunnen de sfeer in de klas en de verdere afloop sterk beïnvloeden. Sta jij stevig in je schoenen om dit op de juiste manier aan te pakken?

Module 7

Eigen veiligheid eerst (VO)

In dit scenario word je als docent geconfronteerd met een ouder die op school verschijnt met veel emotie. Het gesprek dreigt te escaleren, en jouw reactie kan bepalend zijn voor hoe het verder verloopt. Hoe houd je het hoofd koel en zorg je ervoor dat de situatie niet uit de hand loopt? Sta jij sterk genoeg om op de juiste manier te handelen in deze intense situatie?

Module 8

Nazorg verlenen na een incident

Je wordt uitgenodigd voor een gesprek met een collega die onlangs een uitdagende situatie heeft meegemaakt. Tijdens het gesprek ontdek je dat er onder de oppervlakte meer speelt dan in eerste instantie zichtbaar is. Hoe ga je om met de emoties en zorgen van je collega, en hoe zorg je ervoor dat je de juiste steun biedt? Jouw aanpak kan van groot belang zijn voor het verdere herstel.